måndag 12 december 2016

SVA-elever skapar personbeskrivningar och jämförelser

I förra veckan högläste jag två texter för mina SVA-elever i åk. 8. Texterna finns i läromedlet Fördel 2 (Natur & Kultur) och de har båda samma innehåll men är skrivna ur två olika perspektiv, Simons och Leylas. Texterna är skrivna i jag-form och där berättar Simon och Leyla om sig själva och om tjejen/killen som de är hemligt kära i. Eleverna blev oerhört nöjda när de förstod att de båda personerna var kära i varandra och att vi som läsare nu fick veta om att kärleken vara besvarad, innan de båda berörda själva visste om det. Under läsningens gång stannade jag upp vid ord som behövde lyftas och ställde öppna frågor kring innehållet för att väcka reflektion och tanke. Efter att eleverna fått höra texten två gånger fick de följande uppgift:

1. Rita de båda personerna utifrån de beskrivningar vi fått genom texterna. 
2. Skriv och berätta om de båda personernas utseende.
3. Skriv och berätta om de båda personernas egenskaper.
4. Skriv vad de tror att Simon respektive Leyla drömmer om.

När de var färdiga med dessa uppgifter kom nästa steg, att välja Simon eller Leyla och jämföra sig själv med den valda personen. Jämförelsen skulle också skrivas ned och kunde se ut ungefär så här:

"Leyla har brunt hår och det har jag också men mitt är inte långt utan kort. Hennes ögon är bruna men mina är svarta. Jag är också kort som hon. Leyla tycker att svenska är lätt att lära sig men det tycker inte jag. Jag är bra på matte men hon är bra på svenska...."

Sista delen av arbetet med denna uppgift kommer att vara samtal om elevernas egna texter. De kommer att få läsa upp sina jämförelser i smågrupper för att kunna ge och ta respons på det skrivna.




2 kommentarer:

  1. Så inspirerande! Blir sugen att läsa texterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marika för respons:) Tusen tack också för all din hjälp igår!

      Radera