lördag 17 december 2016

Ett litet tips när Julen står för dörren

Den gångna veckan har haft stort fokus på bedömning och betyg, samtidigt som Lucia firats och jullovet hägrar. Hos oss har eleverna haft möjlighet att julpyssla i vår "mjukaula" där skolans bibliotekarie dukat upp med diverse fantasifulla och inspirerande material. När jag och min mentorskollega besökte pysselrummet med vår klass, som är en 8:a, blev denna ask, gjord på tapet, en favorit bland eleverna.

En text jag gärna läser med elever i Juletid är "Granen" av Tove Jansson. Texter kan läsas och användas på mängder av olika sätt beroende på vilket syfte man har med läsningen men här kommer ett exempel. 


Presentera textens titel, Granen,och låt eleverna två eller tre tillsammans fundera på och samtala om:

- Vad kommer ni att tänka på när ni hör ordet? (associera)
- Vad vet ni om granar: Hur ser granar ut? Finns det olika granar? Var finns de? Vad används de till?     (koppla till kunskap och tidigare erfarenheter)
- Vad tror ni att det är för typ av text ni kommer att möta?

Antingen sker detta bara muntligt eller så skriver eleverna lite kort om det som sägs. Sedan får eleverna berätta för resten av klassen om det de har sagt.

Efter det läser vi texten högt tillsammans. För att skapa stämning och eftersom att texten bjuder på en del ovanliga ord och uttryck läser jag den gärna högt medan eleverna följer med i den. Medan jag läser stannar jag upp och tänker högt kring eller pratar om ord och uttryck eller kring sådant som händer. 

T ex "Därnere låg muminfamiljen i sitt vinteridé som vanligt." Vad tänker ni om vinteride? Tydligen går muminfamiljen i vinteride, vad menas med det? Vet ni några andra som går i ide på vintern?".

 "Mamma vakna, sa mumintrollet förskräckt. Nånting hemskt har hänt. de kallar det jul." "Jag blir lite förvånad, det verkar faktiskt som att mumintrollen inte känner till julen, det är klart de sover ju alltid på vintern."

"Tydligen behöver man en gran för att klara sig, funderade pappan. Jag förstår ingenting." "Vad är det som gör att muminpappan tror att julen är något farligt? Vad tänker han att granen ska användas till?".

Jag stannar upp på ytterligare några ställen dels där jag tycker att det passar in att lyfta något och dels om eleverna funderar på något som de vill prata om. Jag lyssnar på det eleverna säger och ställer följdfrågor.

Lite frågor avslutningsvis kan vara:

- Var det en sådan typ av text som ni trodde innan? 
- Ni pratade innan om vad granar används till, vad trodde muminfamiljen? Varför trodde de så?
- Vad betyder julen för de andra som bor i Mumindalen? Vad betyder den för muminfamiljen? Ändrar sig deras uppfattning om julen under textens gång? 
- Vad betyder julen för människor i Sverige idag? För dig?

Om tid finns: låt eleverna skapa (rita, måla, klippa, klistra, digitalt) "den perfekta granen".











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar