Om mig

Vem är då jag som knåpar med denna lilla blogg?
 Jo, jag heter Minna Wadman, är gift och mamma till tre barn i olika åldrar. Jag har arbetat som lärare sedan 1997 och är legitimerad lärare i svenska, svenska som andraspråk (SVA) och historia för åk. 3-9. Jag har under nästan hela mitt lärarverksamma liv arbetat på  Långbergsskolan i Nyköping där jag har undervisat i svenska och SVA på högstadiet. Jag var även en kort period på en 1-6 skola i Nyköping för att se hur det är att arbeta med yngre elever och jag arbetade även en termin på en skola i grannkommunen Oxelösund. Det var min första termin som "nyexad" lärare och jag fick  undervisa i svenska, engelska, matematik och SO åk. 6-9. Tufft men lärorikt för en grön 24-åring med en liten 1-åring hemma.

Från höstterminen 2014 omorganiserades högstadieskolorna i Nyköping och de fyra som tidigare funnits blev till en skola, Nyköping Högstadium. Skolan består av ca 1300 elever som är placerade i två byggnader, Alpha och Omega. Jag håller till på Alpha och fortsätter på samma bana som tidigare med fokus på svenska men framför allt på SVA. På Långbergsskolan som hade en mycket stor andel flerspråkiga elever fick jag tidigt anamma det språkutvecklande arbetssättet som jag ser som helt avgörande för att få med eleverna på tåget. Detta arbetssätt är något som jag ständigt har med mig och använder mig av i mitt arbete med eleverna och min vision är att alla lärare en dag ska arbeta med fokus på att utveckla språket, oavsett ämne.

Sedan 2014 har jag ett försteläraruppdrag med inriktning på språkutvecklande arbetssätt. Jag och två kollegor ledde också en kollegial fortbildning i form av work shops under tre terminer som kallades just "Språket i alla ämnen". Utgångspunkten i det som vi ville förmedla genom våra träffar var "Språket är verktyget för att utveckla både tankar och kunskap i skolan. Det är genom språket vi lär oss ny kunskap och det är genom språket vi visar våra kunskaper och genom språket kan vi tala om när vi inte har förstått."

Hösten 2016 startade vi upp arbetet med Läslyftet här på skolan och vi valde att börja vår första termin med modulen Samtal om text. Jag och ett par andra lärare på skolan har uppdraget att vara handledare för detta arbete vilket förutom att handleda arbetslag vid träffarna också innebär en handledarutbildning, både lokalt och vid Södertörns Högskola. För mig innebär Läslyftet och mitt handledarskap att jag fortsätter med att sprida idén och tanken om det språkutvecklande arbetssättet bland kollegor, eftersom det är just det detta "språk- och kunskapsutvecklande lyft" handlar om.

I maj 2017 fick jag helt oväntat ett brev från Svenska Akademien med ett chockerande och glädjande besked! Jag var en av årets fyra mottagare av priset som Årets Svensklärare. Det var, och är fortfarande, stort och omvälvande. Utmärkelsen betyder otroligt mycket för mig som person samt i min roll som lärare. Det blev på något vis det stora erkännandet för att jag faktiskt gör något bra och meningsfullt, något som betyder något för andra.




Sist men inte minst, några ord från mig på vägen: Lämna inte eleverna ensamma i sitt lärande, språket och kunskapen behöver utvecklas gemensamt och tillsammans med jämnåriga och med ledning och stöd från lärare som kan vara språkliga och kunskapsmässiga förebilder, som kan visa, förklara, ge exempel, vrida och vända. Utgå ifrån eleverna och bygg därifrån.




3 kommentarer:

  1. Hej Minna! Jag heter Christina Friborg och jag jobbar på UR. Jag skulle väldigt gärna få kontakt med dig med en fråga och ev ett litet uppdrag kring nya program som vi gör nu i SVA för högstadiet.
    Om du blir nyfiken får du gärna mejla mig på cfr@ur.se
    Trevlig kväll,
    Christina

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken fantastisk blogg! Får man använda sig av det material du har gjort?
    //Ylva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ylva!
      Vad roligt att du tycker om min blogg! Självklart får du använda det du vill av det jag delar med dig av, hör gärna av dig och berätta hur det går :)

      Hälsningar
      Minna

      Radera