tisdag 27 december 2016

Nyköping vågade och vann

...Jämlikhetspriset 2016. För att motverka segregationen mellan högstadieskolorna valde kommunen 2014 att föra samman fyra skolor till en. Ett modigt beslut som möttes av kritik och motstånd men som i mina och många andras ögon var det enda vi kunde göra. Den skola jag arbetade på innan sammanslagningen hade mer än 90% elever med annat modersmål än svenska. En skola med genuin sammanhållning och lärare som gav allt för att ge eleverna det språk och de kunskaper som de så väl behövde. Det vi inte kunde ge var en realistisk bild av hur det faktiskt såg ut i verkliga livet. Vi kunde inte ge naturliga möten över gränserna, språkligt och kulturellt, som leder till nyfikenhet och utveckling.

Nyköpings högstadium har kommit en god bit på väg för att ge alla samma chans. Oavsett bakgrund, språk eller andra skiftande förutsättningar.  Visst finns det fortfarande hinder som ska övervinnas och mål vi måste nå men vi vet vart vi ska, med engagemang och höga förväntningar på oss själva och på eleverna kommer vi att klara det.

Det finns en hel del att läsa om Nyköpings högstadium, här kommer två länkar till artiklar i Skolvärlden, en från i höstas och en från våren 2015. I båda artiklarna har jag haft förmånen att framföra mina åsikter och tankar om vår skola och vad den betyder.... och nej jag är ingen linslus i vanliga fall ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar