onsdag 14 december 2016

Samtal om text i Luciatider

Igår firades Lucia runtom i landet, så även på Nyköpings Högstadium. För tredje året i rad anordnades ett stämningsfullt Luciatåg i den närliggande idrottshallen i kombination med en "ljusfest", där två elever från varje arbetslag fick den fina utmärkelsen "Ett ljus i mörkret". Symbolvärdet i ljuset kontra mörkret var temat för rektors tal och även för hela tillställningen.


Tillbaka i klassrummet med en grupp SVA-elever valde jag att använda mig av en av de traditionella sånger som sjöngs i tåget, Natten går tunga fjät. Syftet var dels att ha ett  textsamtal med inriktning på ord, begrepp och analys av innehållet, och dels att lära oss om och fundera kring en tradition och vad den faktiskt innebär. Dessutom pratade vi om det svenska språket och hur det förändras med tiden och att finns gamla ord och uttryck som inte används längre.

Jag började med att plocka ut tre ord som jag skrev på tavlan:

fjät
stuva
ruva

Jag berättade att de var hämtade från en Luciasång och då kände någon igen den och frågade direkt:

-Varför sjunger de samtal Lucia? Det undrar jag alltid!

Eleven hade alltså misstagit ordet sankta som var ett obekant ord för honom med ordet samtal som var bekant.Det ledde till att vi började vi prata om ordet sankta och vad det betyder innan vi sedan gick in på de tre orden som jag skrivit upp. Många förslag kom på vad fjät kunde vara och när jag till slut använde mig av kroppsspråket och tog några tydliga kliv fram och tillbaka kom en elev fram till att det var just steg som fjät betyder. Stuva var lättare och snabbt gissade någon på stuga. Ruva var klurigt men när jag sa att det är så hönan gör med sina ägg gissades först på värmer och sedan på väntar och vaktar.

Efter det läste vi texten rad för rad, stannade upp pratade om ord som t ex förgät, stum, tröskel, skall, sky. Eleverna gissade, hjälpte till med förklaringar och gav tydliga exempel både med ord och kroppsspråk som t ex skuggorna då flera av eleverna hade olika idéer om när det bildas skuggor. 

Förutom att samtala om orden pratade vi också om själv innebörden av texten, vad som menas med att solen har "glömt bort" jorden och vad  betydde egentligen Lucia i Sverige förr när hon kom med ljus i hår och vad betyder Lucia idag. Det blev samtal om att det här i Sverige  är mörkt större delen av vinterhalvåret och sedan ljust nästan dygnet runt på sommaren och eleverna jämförde med sina hemländer. Vi pratade också om ursprunget till Luciafirandet. Vi kopplade även ljus och mörker till det rektorn sagt i sitt tal och till vad orden betyder för var och en av oss i gruppen. Sedan lyssnade vi på sången med texten framför oss. Avslutningsvis bad jag eleverna att sammanfatta texten med 1-2 meningar, att de skulle låtsas berätta för någon som inte hört sången vad texten handlar om och det blev ungefär så här:

"Sången handlar om Lucia som kommer till människor i mörkret och berättar att det snart ska bli ljust igen. Hon gör dem glada och ger dem hopp."

Samtalet kring texten och om Lucia som tradition hade lätt kunnat kopplats till den högst aktuella debatten kring vem som har rätt att vara Lucia eller inte. Den diskussionen skulle lätt kunna leda till vidare arbete om människors lika värde och jämlikhet.




Natten går tunga fjät

Folkmelodi från Sicilien
Svensk text: Arvid Rosén
Natten går tunga fjät, runt gård och stuva.
Kring jord som sol’n förgät, skuggorna ruva.
Då i vårt mörka hus, stiger med tända ljus,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

Natten var stor och stum. Nu, hör, det svingar
i alla tysta rum, sus som av vingar.
Se, på vår tröskel står, vitklädd med ljus i hår,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.

Mörkret skall flykta snart, ur jordens dalar.
Så hon ett underbart ord till oss talar.
Dagen skall åter ny, stiga ur rosig sky,
Sankta Lucia, Sankta Lucia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar